Monday, January 23, 2012

Ketam Masak Lemak


Salam 3layk


Ni entry tertangguh.hihi.masak masa birthday Aisyah sebelum final exam haritu :D Mengidam ketam dan jeles dengan org Malaysia yg dok makan ketam pahtu tayang-tayang kat kite.huhu.Untuk pertama kalinya saya beli ketam ikut kepala otak saya sendiri.Oke la kan sekilo LE 30 (RM15).Ikut suka hati saya dan Gee je pilih mana yang berkenan.Yela,jika di Malaysia ayah/emak yang akan beli.Saya dok tepi buat muka seposen jadik penunggu untuk angkat plastik barang.hihi~Tapi masa zaman budak hingusan saya lah budak paling rajin "mengekor" ayah pergi ke pasar.Ada hikmah nya,dah besar ni pandai pilih barang basah *puji sendiri*.ekekekeke.Tapi sedikit keciwa sbb kami dah kehabisan cili api dan saya terpaksa guna cili kisar bersama cili hijau Mesir yang langsung tak pedas. Seperti biasa saya memang akan masak ikut style kampung saya,Negeri Sembilan.Tapi ada juga ubah sedikit caranya. So, lets see the recipe yaaa :)









Ketam Masak Lemak Style Perantau :

1kg ketam - buang shells,bersihkan dan tos.Ketuk sedikit kulitnya.
5-6 biji cili hidup hijau
2 tbsp cili kisar
2-3 keping asam keping
1 cawan air
1paket serbuk santan di bancuh dengan air / 1-2 cawan susu fresh milk
1 tsp serbuk kunyit
1-2 tbsp minyak
daun kunyit *takdo*

Cara- cara :

1) Panaskan minyak.Tumis cili hijau+cili kisar hingga garing.Masukkan serbuk kunyit.
2) Masukkan asam keping.
3) Tuang santan/susu/bancuhan serbuk santan kelapa.Gunakan api perlahan dan biar seketika.
4) Masukkan ketam dan kacau selalu untuk elakkan santan berketul.
5) Perasakan dengan garam.


****

Style Masak Lemak Cili Api Negeri Sembilan :

Ni style kami sekeluarga masak lomak.Kalau ade lain tu biasalah kan.Lain orang lain caranya.Tapi basically orang Negeri Sembilan takkan tumis untuk masak lomak :)

Bahan-bahan :
1)Kisar cili api+kunyit hidup
2)Santan pekat dan santan cair
3)Asam keping
4) Ketam/ayam/ikan/udang/daging

Cara-cara :
1) Letak bahan kisar dan asam keping dalam periuk
2)Masukkan santan cair.Renihkan
3) Masukkan ketam/ayam/ikan/udang/daging
4)Masukkan santan pekat dan masak seketika hingga pecah minyak.
5)Siap untuk dihidang :)


0 comments:

Post a Comment

Birthday Cake